در چه مواردی جراحی ستون فقرات انجام می‌شود؟

spine surgery

عمل جراحی ستون فقرات بعنوان درمان قطعی مشکل ستون مهره ها

جراحی دیسک آسیب دیده اغلب به عنوان آخرین راه حل درمانی در نظر گرفته می‌شود، جایی که سایر روش‌های درمانی ناتوان در بهبودی اوضاع و کاهش درد بیمار باشند. معمولا پس از یک دوره درمان بدون جراحى (مانند دارويي، فیزیوتراپی، تزریق و ورزش) عمل بر بیمار انجام می گیرد. تصمیم گیری در مورد جراحی ستون فقرات به میزان زیادی به علائم شما (به عنوان مثال، میزان درد، توانایی انجام فعالیت های روزمره)، فوريت در جراحی و عوارض آن بستگی پیدا می کند.

جراحی ستون فقرات می‌تواند به دو روش انجام شود: جراحی سنتی که به صورت باز انجام می‌شود و جراحی کم تهاجمی. اگرچه هر یک از این روش‌ها، مزایا و معایب متفاوتی دارند و از نظر روش اجرا کاملا با هم فرق می‌کنند، اما هر دو روش تلاش می‌کنند تا فشار بر عصب را کم کرده و دردهای مزمن ناشی از آن را تسکین دهند.

جراحی بیرون زدگی دیسک کمر

درد ناحیه کمر یکی از شایع ترین مشکلات انسان می باشد و تعداد افرادی که دچار کمردرد ومتعاقب آن درد تیر کشنده به پا پیدا می کنند دچار  بیماری بیرون زدگی دیسک کمر شده اند.

بیرون زدگی دیسک کمر

ودر صورتی که درد شدید بوده وبا درمان های دارویی  پاسخ ندهد یا همراه با ضعف یا بی اختیاری اداری-مدفوعی باشد بیمار تحت عمل جراحی تخلیه دیسک به روش میکروسکوپی قرار می گیردکه طول برش در این عمل3-4 سانتی متر و مدت عمل کمتر از دو ساعت است.درد بیمار بعد از عمل برطرف می شود و بیمار معمولا روز بعد از عمل می تواند راه برود.و دو هفته بعد از عمل به زندگی طبیعی خود برگردد.

عمل تخلیه هرنی دیسک
عمل تخلیه دیسک به روش میکروسکوپی

نکته قابل توجه این است که  دیسک کمر  یا فتق دیسک یک پدیده نسبتا رایج است و به خوبی با درمان‌های کم تهاجمی و رژیم‌های محافظتی درمان می‌شود. مهمترین چیزی که در این مورد لازم به دانستن است این است که پارگی قطعی و کامل دیسک به ندرت به صورت یک بیماری و حتی درد قابل تشخیص است.

این درد سیاتیک تنها مربوط به زمانی است که محتویات دیسک به اعصاب اطراف فشار اعمال می‌کند. با این همه بعد از یک دوره استراحت، گرما درمانی، ماساژ نرم، نسخه‌های درمانی و سایر درمان‌های ملایم، اکثر افراد بطور معنی داری کاهش درد و تسکین آن را اظهار داشته و این نشانه کاسته شدن فشار وارده بر اعصاب پیرامون دیسک است. برای معدودی از افراد، پس از چندین هفته یا ماه ممکن است درمان‌های ذکر شده کارگر نشده باشد. در مورد این افراد جراحی دیسک می‌تواند به عنوان یک گزینه درمانی در نظر گرفته شود.

چنانچه جراحی برای درمان دیسک در نظر گرفته شود، پزشک در مورد نوع جراحی مناسب و امکان انجام آن برای بیمار توضیح خواهد داد. مانند تمام جراحی‌های دیگر سن بیمار و سلامت کلی وی در نظر گرفته خواهد شد. مزایای جراحی همیشه باید در مقایسه با معایب آن سنجیده شود. اگرچه افراد بسیاری پس از جراحی ابراز بهبودی و تسکین درد داشته‌اند با این حال ممکن است این روش برای همه اشخاص مفید نباشد. افرادی ممکن است کاندید جراحی دیسک شوند که:

• درد پشت یا پا، فعالیت‌های طبیعی آن‌ها را محدود کرده و کیفیت زندگی آن‌ها را دچار نقصان کرده باشد.
  • نواقص عصبی در بیمار رو به توسعه باشد، مانند تضعیف پاها یا بی‌حسی.
  • عملکرد طبیعی روده و مثانه از بین رفته باشد (بی اختیاری دفع ادرار و مدفوع).
  • بیمار در راه رفتن یا ایستادن دچار مشکل شده باشد.
  • دارو درمانی یا سایر درمان‌های مکمل بی فایده بوده باشند.

عمل جراحی اسکولیوز و کیفوز

اسکولیوز وکیفوز
کیفوز واسکولیوز

کیفوز و اسکولیوز در واقع اشکالی از انحنا یا انحراف یا بد شکلی یا کجی ستون فقرات هست که بر عملکرد بدن و شیوه حرکت اثر می گذارندو ایم موارد بیشتر در زنان شیوع پیدا میکند تا مردان و از سنین نوجوانی فرد متوجه این عارضه می گردد.

اسکولیوز معمولا از بدو تولد و ارثی و مادرزادی در فرد ایجاد می شود ولی کیفوز حاصل شوک عصبی یا ضربه نخاعی است که انحنای کمر و این وضعیت بدفرم ستون فقرات را موجب می شود.اسکولیوز باعث می شود که ستون فقرات به جای اینکه در یک خط مستقیم باشد، به پهلو یا کناره ها خم گشته و شکل “s” یا “c” به خود بگیرد.

کیفوز یا گوژپشتی باعث می شود ستون فقرات به صورت غیرمعمولی رو به بیرون قوس پیدا کرده و در وضعیت بدن برآمدگی ایجاد کند.

نیاز به جراح مغز و اعصاب

اکثریت وسیعی از عمل های جراحی اسکولیوز وسایر انحنا های ستون فقرات توسط جراحان ستون فقرات ارتوپدی انجام شده اند. ولی در عرض چند سال گذشته بعضی از جراحان اعصاب علاقه خاصی برای درمان نوجوانان با اسکولیوز پیدا کرده اند و دوره تخصصی دیده اند.

انواع خاصی از کجی های ستون فقرات با مشکلات مربوط به عصب یا طناب نخاعی همراه هستند. اگر نوجوان علایم دیگری همراه با کجی ستون فقرات، شبیه درد، ضعف عضلانی، و یا بی حسی دارد بدین معنی است که اعصاب نخاعی تحت فشار توسط استخوان ویا دیسک قرار دارند. این خیلی کم پیش می آید ولی باید بررسی شود.در این حالت وجودجراح مغز واعصاب همراه تیم جراحی شدیدا توصیه می شود.