مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی ستون فقرات

مراقبت بعد عمل کمر

بعد از عمل جراحی ستون فقرات چه مراقبت هایی لازم است؟

توجه به نکات زیر در جهت حفظ سلامت بیمار و بازگشت به روند طبیعی زندگی بعد از عمل جراحی دیسک وستون فقرات ضروری می باشد:

1-جهت برگشت به کار خود اول از جراح ستون فقرات اجازه بگیرید و لازم است در خصوص یافتن بهترین زمان برای برگشت به کار با پزشک جراح مشورت نمایید.

2-به مدت 2 هفته پس از جراحی دیسک کمر رابطه جنسی نداشته باشید. بعد از 2 هفته ، اگر از نظر بدنی احساس بهتری داشتی می توانید رابطه جنسی را از سر بگیرید و با کم شدن میزان درد می توانید فعالیت خودتان راداشته باشید البته از حالتی که سبب بروز استرس و فشار برستون فقرات شود پرهیز کنید .

3-بعد از جراحی ستون فقرات،حفظ صحیح راستای بدن بسیارمهم است چه در حالت خوابیده، نشسته و ایستاده و راه رفتن

4-نشستن، درازکشیدن، ایستادن و راه رفتن بعد از عمل ستون فقرات حتی از همان ابتدا بلامانع هستند. بالا رفتن از پله به صورت یکی یکی ممکن است ولی بهتر است ابتدا با نظارت پزشک یا همراه بیمار باشد.

5-پنج روز اول زخم را با پانسمان بپوشانید وبعد از این مدت فقط زخم را خشک و تمیز نگه دارید .

6-دو روز بعد ازجراحی می توانید به حمام بروید در این موارد در محل جراحی از پانسمان ضدآب استفاده کنید در سایر موارد پانسمان را خشک نگه دارید .

7-در بخیه های جذبی نیاز به کشیدن نیست فقط انتها وابتدای بخیه ها را تمیز نگه دارید.
10تا12 روزبعداز عمل قسمتهای بیرون زده را بچینید.

8-بخیه های غیر قابل جذب را 10تا12 روز  بعداز عمل بکشید.

9-استفاده از کمر بند(بریس)بسته به پزشک و نوع جراحی دارد . در جراحی
هایی که نوع فیکساسیون انجام شده استفاده از کمر بند را معمولا به مدت یک
تا دو ماه توصیه میکنند اما در جراحی های سبک فقط روزهای اول جهت
کاهش درد توصیه می شود.

10-فقط در شرایط ضروری از عصا یا واکر استفاده کنید.

11-پس از ماه اول جراحی ،رانندگی کوتاه مدت(کمتر از یک ساعت)بلامانع است.
هنگام مصرف مواد مسکن رانندگی نکنید. تا هنگامی که رفلکس های بدنی شما به سرعت و دقت اول برنگشته است از رانندگی دوری نمایید تا سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازید.

12-خوابیدن بهتر است روی تشک خیلی نرم نباشد. پوزیشن خواب بسیار مهم است و بیمار باید مواظب باشد تا در حین خواب، نپیچد یا خیلی خم نشود (پوزشن جنینی) و دمر نخوابد.می توانید به پشت یا پهلو بخوابید.
بالش می تواند برای حمایت از کمر شما استفاده شود. بهتر است وقتی به پشت خوابیده اید در پشت زانوان خود بالش هایی را قرار دهید.

وقتی به پهلو دراز کشیده اید یک بالش در پشت بدن و بالش دیگری را بین زانوهای خود قرار دهید .
مصرف به موقع داروها و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط جراح از موارد مهم طی پروسه درمان می باشد.

در صورت بروز هر یک از موارد زیر به جراح ستون فقرات خود تماس گرفته یا مراجعه نمایید:

• افزایش درد ، قرمزی یا تورم اطراف برش جراحی کمر
  • تغییر در رنگ یا بوی ترشحات زخم جراحی دیسک کمر
  • درد در ساق پا
  • دمای بدن بالای 38 درجه به مدت 24 ساعت
  • سردردی مداوم که شدت آن با نشستن و ایستادن و دراز کشیدن تغییر کند
  • درد قفسه سینه یا مشکلات جدی در نفس كشيدن
  • مشکلات ادرار یا از دست دادن کنترل فعالیتهای مثانه یا روده
  • تب ولرز مداوم
  • ضربه به ناحیه عمل جراحی یا سقوط از ارتفاع.

چک کردن بیمار

مراقبت از محل برش جراحی دیسک کمر:

مراقبت درست از محل عمل جراحی احتمال ابتلا به عفونت را تا حد چشمگیری کاهش می دهد .
بخیه ها معمولا دو تا سه هفته بعد از عمل جذب می شوند . پانسمان باید پنج روز بعد از عمل در جای خود باقی بماند . البته لازم است هر روز جای پانسمان را بررسی نمایید تا تمیز و خشک باشد و هیچگونه ترشحی نداشته باشد.

بعد از پنج روز لازم است پانسمان تغییر کرده و تا هر تعداد روزی که لازم است این کار ادامه یابد .
مقدار اندکی قرمزی و تورم در اطراف زخم طبیعی است . از مصرف هرگونه کرم لوسیون پماد و الکل در روی زخم خودداری نمایید .
زمانی که پانسمان را برداشتید و زخم را مشاهده کردید مراقب علایم ورم شدید ، ترشح ، تورم و تب باشید.

استعمال دخانیات :

به بیماران توصیه اکید  میگردد که از مصرف دخانیات که حاوی نیکوتین هستند 4 تا 6 ماه پس از عمل جراحی اجتناب ورزند. انواع اشکال نیکوتین شامل موارد زیر می باشد:
سیگار، سیگار برگ ،پیپ ، آدامس نیکوتین دار، سیگار الکترونیکی و از این قبیل.

روش های مدیریت درد پس از جراحی دیسک کمر :

در مرحله نقاهت، داشتن مقداری درد ، بی حسی ، گزگز وضعف در پاها طبیعی است اما راه هایی برای کنترل درد پس از عمل وجود دارد که به شرح ذیل است :

در هنگام درد مقداری یخ در کیسه ای ریخته و آن را داخل یک حوله قرار دهید و آن را روی محل عمل قرار دهید . انجام این کار بعد از انجام فعالیتهای بدنی توصیه میگردد. لازم است حوله حتما اطراف یخ را بپوشاند تا از ایجاد صدمات احتمالی پوست جلوگیری به عمل آید .

در هنگام درد فعالیتهای بدنی را به مدت 48 ساعت کاهش دهید.
در صورت بروز درد از مسکن هایی که توسط پزشک معالج تجویز شده است استفاده نمایید و در صورتی که این داروها تاثیرات ضد درد موثری نداشتند با پزشک خود تماس حاصل نموده و شرایط را برای او توضیح دهید . لازم به ذکراست که هرگز بدون اجازه جراح مقدار داروی مصرفی را تغییر و افزایش ندهید.

مصرف داروهای ضد التهاب مانند ایبوبروفن و دیکلوفناک بعد از عمل بر کاهش درد تاثیر گذار خواهد بود.
از مصرف قرص استامینیفون به مقدار بیش از 3000 میلیگرم در 24 ساعت خودداری نمایید.

اگر از داروهایی نظیر گابانتین و نورونتین قبل از جراحی دیسک کمر استفاد می نمودید لازم است بعد از عمل نیز یه استفاده از آن ادامه دهید مگر آنکه جراح دستور به توقف مصرف این داروها دهد .